Kenangan Puasa (Part 2)

Kadang ada jugak gua beli lauk je. Nasik gua tanak kat hostel. Kongsi ramai ramai 8 orang member. Pehh, dia punya feel time berbukak tu, macam puak tabligh makan setalam. Tapi gua mintak jauh la kalau makan setalam dengan 8 orang member ni, jenis makan bersepah!

Biasa masuknya azan, deras gua capai kurma. Sunat, gua nak cover makruh 6/10 tadi. Tapi selalunya kalau 30 hari ramadhon, 5 hari je gua capai kurma, selalunya air dan popia yang pergi dulu. Adab berbukak puasa yang afdhol ni, eloknya jamah sikit dulu, pergi maghrib, baru sambung makan. Gua dan 8 orang member ni, mana pernah ada adab melainkan sebab sebab tertentu. Lu pun sama!

Ada satu hari tu, time nak berbukak. Nasik yang sepatutnya menjadi nasik, elok je jadi beras dengan air. Celaka. Periuk yang sepatutnya kena setting dekat cook, pergi taruk dekat warm. K, tu la "sebab sebab tertentu" tadi.


0 comments: